tisdag 13 juli 2010

Vad ska vi betala?

Känns lite lustigt att jag efter 5 veckor i Amerika...fortfarande inte riktigt vet vad jag ska, bör eller kommer få betala?

Ok... vore man en svensk företagare & hade en bokförare som kunde trolla :D så vore det väl en sak...men när man går på budget & själv får stå för alla tilläggskostnader...så kan jag inte rå för att fortfarande känna mig lite smått lurendrejad & även irriterad.

Lunch-notan här om dagen gick från 55 dollar (priset) till...65...(inkl moms) nej vänta...dom stackare som kämpat med att laga & severa maten ska ha lön :( ...d.v.s 18% obligatoriskt påslag! & minimi-notan hamnade på ca 75. Servitrisen såg dessutom inte lycklig ut över att jag sen valt att inte lägga yttligare 50-100 spänn...d.v.s det... som jag tror att de flesta av oss som är vana vid Sverige SKULLE VELAT kalla "dricksen" eller "bonusen" för ett väldigt bra utfört arbete :)

Vill verkligen inte kalla mig snål. Det är en helt annan samhällsuppbyggnad här.. vet inte om det bara är för att det ser billigare ut att inte skylta det verkliga priset) men eftersom vi numera lever på kreditkorten :) haha, så känns det konstigt att behöva känna sig som en bandit när man betalat..men fortfarande inte betalat för...t.ex. själva maten & sevicen. Antingen måste U.S.A. ha världens rikaste resturangägare :D eller så är det i svensk mening fel på samhällsbyggandet. Ja...resturangbranchen är en sak i sig...även hemma i Skandinavien men läser man i den kära turistbibeln så blir man inte annat än lite mörkrädd när allt får frisörer till taxi-chafförer...alltid väntar på den "oskrivna lönen" som betalar många av leverbröden.

Detta har varit en underbar resa men på vissa sätt så är det klart att man längtar lite till ett förehållandevis bra Svealand där vi t.ex.... inte har lika många tiggare :/

En liten hatt på för Sverige!
/ Mange

2 kommentarer:

  1. Definitivt snål! Likadan i Sverige? Det ÄR bara så i Staterna. Man förväntar sig dricks - om man har gjort ett bra jobb förståss. Servicepersonalen har mindre lön än övrig personsal. De lever mest på dricksen.
    Hälsningar från
    Fd. servitrisen i USA Mrs. Haney

    SvaraRadera
  2. Hehe, är EKONOMISK ;) & jag dricksar gärna :) men efter att vi redan dricksat 150 spänn, så känns det konstigt att de förväntas att man ska dricksa ännu mer :) Min lilla poäng var bara att det känns bra att folk generellt sett..ändå har lite bättre betalt i Sverige.

    SvaraRadera